Bohemian Rhapsody van Queen prijkt bovenaan de 1000 klassiekers van Radio 2

De luisteraars stemden ook Prince en David Bowie de top 10 in

Bohemian Rhapsody van Queen is dit jaar de ultieme klassieker voor de Radio 2-luisteraars. Vorig jaar stond Imagine van John Lennon bovenaan in de eindejaarslijst 1000 klassiekers. Ook enkele nieuwkomers vallen op in de top 10. En niet zonder reden. Dit jaar heeft de muziekwereld enkele grote namen verloren, waaronder Prince en David Bowie die meteen een plek in de top 10 van de 1000 klassiekers verzilveren. Zij staan op nummer 2 en 9.

Radio 2 zendt zijn lijst met ultieme klassiekers traditiegetrouw uit op de laatste dagen van het 'oude' jaar. Welke platen er gedraaid worden, bepalen de luisteraars zelf. De luisteraars van Radio 2 konden in totaal uit ongeveer 16.000 liedjes kiezen en dat deden ze massaal. In de lijst staan dit jaar 167 liedjes uit Vlaanderen en 162 Nederlandstalige nummers. De jaren zeventig, tachtig en negentig van de vorige eeuw zijn het best vertegenwoordigd.

De luisteraars hebben ook duidelijk enkele favoriete artiesten. Elvis Presley, The Beatles en Queen komen in 2016 met elk twaalf nummers het meeste voor in 1000 klassiekers. Will Tura volgt als eerste Vlaamse artiest met tien liedjes. David Bowie, die begin 2016 overleed, heeft negen klassiekers staan in de lijst.

Heel Vlaanderen stemde op zijn topnummers en kon de afgelopen dagen naar zijn beste platen aller tijden luisteren. De volledige top 10 klinkt zo:

• 1 (2) QUEEN met Bohemian Rhapsody
  • 2 (68) PRINCE met Purple Rain
  • 3 (8) DEEP PURPLE met Child in time
  • 4 (4) STEVE HARLEY & COCKNEY REBEL met Sebastian
  • 5 (5) BARRY WHITE met You're the first, the last, my everything
  • 6 (24) BRUCE SPRINGSTEEN met The river
  • 7 (9) THE EAGLES met Hotel California
  • 8 (29) BRYAN ADAMS met Summer of '69
  • 9 (125) DAVID BOWIE met Heroes
  • 10 (3) ABBA met Dancing queen
Over Radio2

Radio2 is de grootste radiozender van VRT en ook de meest populaire in Vlaanderen. Radio2 is een compagnon die zijn luisteraars door de dag loodst en hen helpt om de wereld veraf en dichtbij te begrijpen. De zender heeft een hoge gebruikswaarde in het dagelijkse leven en is emotioneel nabij. Radio2 voelt en versterkt de polsslag van de Vlaamse samenleving, met veel aandacht voor regionaal nieuws, herkenbare menselijke verhalen uit heel Vlaanderen en een uitgesproken Nederlandstalig muziekaanbod.

Voor pers (opgelet: vragen van luisteraars worden enkel beantwoord via de klantendienst)
Elise Vandevenne

Voor luisteraars en surfers
Klantendienst VRT
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

Radio2
Auguste Reyerslaan 52