Electric Light Orchestra met "Mr. Blue Sky" bovenaan in de Top 70 van de Jaren 70

Ike & Tina Turner duiken van de eerste naar de achtste plaats

Tijdens de herfstvakantie stond Radio 2 een week lang in het teken van de jaren 70. De radiozender draait muziek uit dat decennium en blikt terug op feiten, gebeurtenissen en persoonlijkheden uit die tijd die ons zijn bijgebleven. Traditiegetrouw eindigt deze week met de Top 70 van de jaren 70, met Christel Van Dyck en Peter Verhulst op vrijdag 3 november van 10 tot 16 uur.

De voorbije dagen hebben de Radio 2-luisteraars massaal gestemd en dit is het resultaat: Electric Light Orchestra met "Mr. Blue Sky" uit 1977 prijkt bovenaan in de Top 70 van de Jaren 70. De tweede plaats is voor "Sebastian" van Steve Harley & Cockney Rebel (1973). Deep Purple met "Child in Time" (1970) vervolledigt het podium.

Vorig jaar stond "Nutbush City Limits" van Ike & Tina Turner voor het eerst op nummer 1, gevolgd door Queen met "Bohemian Rhapsody" en The Rolling Stones met "Angie". Nu zakt de voormalige top drie respectievelijk naar plaatsen 8, 5 en 12.

Er staan tien Nederlandstalige nummers in de Top 70, met de hoogste plaats voor Zjef Vanuytsel op 21 met "De Zotte Morgen". Het jaar 1971 levert de meeste hits, met elf nummers uit dat jaar.

Top tien

Dit is de volledige top tien:

1. "Mr. Blue Sky" - Electric Light Orchestra
  2. "Sebastian" - Steve Harley & Cockney Rebel
  3. "Child in Time" - Deep Purple
  4. "You're the First, the Last, my Everything" - Barry White
  5. "Bohemian Rhapsody" - Queen
  6. "Dancing Queen" - Abba
  7. "Hotel California" - The Eagles
  8. "Nutbush City Limits" - Ike & Tina Turner
  9. "Sultans of Swing" - Dire Straits
  10. "Go Your Own Way" - Fleetwood Mac

Bekijk hier de volledige lijst.