Nummer 1 in de Top 80 van de jaren 80 is Bryan Adams met Summer of '69

De afgelopen week zond Radio 2 de Klassiekers van de jaren 80 uit en vandaag sloten ze die nostalgische week af met de Top 80 van de jaren 80. Vanaf 12 uur 's middags gingen Caren Meynen en Peter Verhulst op zoek naar het beste nummer uit de jaren 80. De Radio 2-luisteraars hebben massaal gestemd op hun favorieten en kozen voor Summer of '69 van Bryan Adams als "winnaar" van de Top 80. Daarmee stoot de Canadees de Zweedse groep ABBA van de troon, die vorig jaar heel toepasselijk met The winner takes it all op de eerste plek stonden. ABBA staat nu terug op de tweede plaats. Michael Jackson vervolledigt met Thriller het podium.

Populair in de Top 80 dit jaar is de Engelse rockgroep Queen: zij stonden maar liefst 4 keer in de top, met I want to break free, Under pressureRadio gaga en Another one bites the dust. Ook ABBA (met The winner takes it allThe day before you cameOne of us), Dire Straits (met Private investigations, Brothers in arms, Money for nothing), Michael Jackson (met ThrillerBeat itBillie Jean) en Simple Minds (met New gold dreamDon't you (forget about me)Belfast Child) waren populair: zij staan telkens met 3 nummers in de lijst.

Dichter bij huis is ook Will Tura populair in de lijst met Ik mis je zoMooi 't leven is mooi en De noorderwind. Andere Vlaamse artiesten die goed scoorden, waren Bart Kaëll en Willy Sommers (elk 2 keer in de top). In totaal stonden er dit jaar 15 Vlaamse producties en 12 Nederlandstalige nummers in de Top 80. Het jaar 1984 bleek het populairst: er stonden maar liefst 15 nummers uit dat jaar in de lijst.

Plaats in 2018 Plaats in 2017 Artiest Nummer
1 2 Bryan Adams Summer of '69
2 1 ABBA The winner takes it all
3 9 Michael Jackson Thriller
4 6 U2 With or without you
5 5 Bruce Springsteen The river
6 3 Prince Purple rain
7 4 Queen I want to break free
8 17 Michael Jackson Billie Jean
9 7 Will Tura Ik mis je zo
10 51 Toto Africa

De volledige lijst van de Top 80 van de jaren 80 is te vinden op de website van Radio 2.