Thomas Vanderveken pleit voor 'asbestcertificaat', in De rotonde en De inspecteur op Radio 2

'Mijn papa is gestorven omdat de asbestsector verzuimd heeft te zeggen dat ze schadelijke stoffen produceert'

Thomas Vanderveken pleit voor een certificaat dat aangeeft of een woning al dan niet asbest bevat. Thomas getuigde zondagmorgen in het Radio 2-programma De rotonde bij Christel Van Dyck over hoe zijn vader overleed aan de gevolgen van longvlieskanker. Morgen maandagochtend zoekt Sven Pichal in De inspecteur hoe zo'n certificaat dat waarschuwt voor deze kankerverwekkende stof er kan komen.

Christel Van Dyck heeft in De Rotonde een boeiend gesprek met een naar eigen zeggen gelukkig man. Maar als Thomas over zijn vader Ugo Prinsen praat dan wordt hij nog altijd kwaad. De acteur overleed in 2004 aan longvlieskanker, een gevolg van blootstelling aan asbest.

Twee dingen storen Thomas. De fabrikanten van asbest wisten al heel lang dat asbest gevaarlijk is en toch zwegen ze: ‘Tot op de dag van  vandaag wordt er asbest geproduceerd in de wereld. Dat is een schande', zegt hij. ‘Bovendien zit er nog flink wat asbest in onze huizen en in onze omgeving en is er geen enkele meldingsplicht hierover als je bijvoorbeeld een huis koop.'

Er zit nog altijd meer dan 3,5 miljoen ton asbest in de Vlaamse huizen en woningen. Veel oude golfplaten zitten vol gebonden asbest. En onder meer rond oude verwarmingsbuizen vind je vaak isolatie met asbest, mogelijk binnen het bereik van kinderen.

De Inspecteur gaat maandag verder in op het voorstel van Thomas. De Vlaamse overheid gaf in 2014 de opdracht aan OVAM om een plan uit te werken rond asbest. De inspecteur zoekt uit hoe het daarmee staat en legt ook het idee van een asbestcertificaat voor aan milieuminister Joke Schauvliege.

De rotonde, zondag om 8u00

De inspecteur, maandag om 8u00